Olaszország fel akarja függeszteni az ipari károsanyag-kibocsátás csökkentésére vonatkozó szabályozást, hogy enyhítse az amerikai vámok által különösen súlyosan érintett európai autóipar terheit – jelentette be Adolfo Urso ipari miniszter.
„Felszólítjuk az EU-t, hogy azonnal cselekedjen a vámokkal szemben, és függessze fel a Green Deal szabályait, amelyek az autóipar összeomlásához vezettek” – jelentette ki Urso. Szerinte éppenséggel deregulációra lenne szükség az európai vállalkozások életének a megkönnyítéséhez. A miniszter fontosnak tartja alternatív piacok megnyitását is az európai vállalatok előtt. „Az elkövetkező napokban az olasz kormány üzleti képviseleti szervezetekkel tart megbeszéléseket az ellenintézkedések megvitatására” – közölte a miniszter.

Az olasz autóipar hanyatlása 2024-ben drasztikusan felgyorsult a FIM-CISL szakszervezet szerint. Az autógyártás 46 százalékkal 1956 óta a legalacsonyabb szintre esett vissza. A Fiat anyavállalata, a Stellantis tavaly már csak 475,9 ezer járművet gyártott Olaszországban, míg egy évvel korábban még mintegy 300 ezerrel többet. A haszongépjárművek gyártása is visszaesett. Más vállalatokhoz hasonlóan a Stellantis, a világ negyedik legnagyobb autógyártója is a gyenge kereslettel – különösen az elektromos autók iránt -, a politikai bizonytalansággal és a kínai gyártók növekvő versenyével küzd.
Csütörtök este Giorgia Meloni olasz miniszterelnök óva intett a túlzott riadalomtól az amerikai vámokkal kapcsolatban. „Az amerikai piac fontos az olasz export számára, de végső soron a teljes exportunk 10 százalékát teszi ki, és nem fogjuk leállítani az Egyesült Államokba irányuló exportot. Ez azt jelenti, hogy nyilvánvalóan van még egy megoldandó problémánk, de ez nem az a katasztrófa, amiről egyesek beszélnek” – kommentálta Meloni a médiajelentések szerint.
2025. 04. 04.
(MTI)